Вищий адміністративний суд України
Про ВАСУ
Пленум ВАСУ
Cудова практика
НКР при ВАСУ
Система адміністративних судів
Суддівське самоврядування
Законодавство
Міжнародно-правове співробітництво
Відомості з декларацій
ІНФОРМАЦІЯ щодо реалізації Закону України "Про очищення влади"
Видавнича діяльність
Вакансії
Інформація про державний бюджет
Запобігання і протидія корупції
База правових позицій

Апарати вищих спеціалізованих судів повинні бути збережені, - заступник Голови ВАСУ Михайло Смокович

Якщо спочатку буде сформовано лише суддівський корпус Верховного Суду, а згодом вирішуватиметься питання з апаратами, то здійснювати судочинство Верховний Суд зможе, у кращому разі, місяців через три-чотири

Огляд ЗМІ. Не відновивши довіру до суду, ми втратимо державу - суддя у відставці Михайло Цуркан

ЮРЛІГА поспілкувалась із кандидатом у члени Вищої ради правосуддя

Пленум ВАСУ ухвалив ряд постанов, зокрема, про внесення змін до КАСУ щодо свободи мирних зібрань

Постанову «Про внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України щодо свободи мирних зібрань», яку направлено до Ради з питань судової реформи

Інформаційний бюлетень щодо тримання мігрантів під вартою

Переклад на українську здійснено Представництвом Міжнародної організації з міграції в Україні на запит Вищого адміністративного суду України

"Закон і Бізнес" №8 (1306) 25.02—03.03.2017

 Суддя Вищого адміністративного суду у відставці Михайло ЦУРКАН:

«ВРП може створювати, забезпечувати суддям відчуття захищеності, а не просто захищати»

Михайло ЦУРКАН: «ВРП може створювати, забезпечувати суддям відчуття захищеності, а не просто захищати»

 
ВІЛЕН ВЕРЕМКО

Кандидати до Вищої ради правосуддя розповіли про бачення своєї функції на посаді члена колегіального органу в мотивувальних листах. Однак на двох сторінках неможливо описати ставлення до широкого кола завдань, вирішення яких покладено на ВРП. «ЗіБ» мав можливість поставити кілька додаткових запитань одному з кандидатів — судді Вищого адміністративного суду у відставці, раднику голови ВАС Михайлові ЦУРКАНУ.

 

«Судова влада має бути не тільки незалежною, а й самостійною»

— Михайле Івановичу, чому ви вирішили висунути свою кандидатуру на посаду члена Вищої ради правосуддя?

— Мене до цього спонукали колеги. Спочатку був здивований такою пропозицією.

Я є великим прихильником реформування судової системи, але противником способу, в який воно відбувається. І сьогодні, якщо ВРП не зможе зорганізуватися як колективний орган, котрий буде відстоювати інтереси саме судової влади, а не суддів, це може призвести до краху судової реформи як такої. А зрештою, ускладнить і реформування економіки, політичних процесів.

— Уточніть, будь ласка, що ви маєте на увазі під поняттям «судова влада»? 

— Судді є носіями судової влади. А вона включає в себе набагато більше компонентів, ніж поняття «суддя» і «судочинство». Це підготовка і суддів, і законопроектів щодо діяльності судів і судочинства, це і атестація, навчання…

— Тобто йдеться про судову владу як інститут…

— Як інститут. Це і адвокатура, і прокуратура. У нас в Конституції був розділ, присвячений прокуратурі. Тепер його немає. Прокуратура згадується в розд.VIII Основного Закону «Правосуддя». Однак залишається питання: чи віднесена вона до судової влади?

Також ми не вирішили кардинального питання: до якої з гілок влади відноситься прокуратура? А потрібно визначити: якщо вона належить до виконавчої влади — у неї одні функції, спроможності, механізми діяльності. Якщо до судової — вибачте, це трошки інше.

Те саме і з адвокатурою. Сьогодні в Конституції застережено, що діє адвокатура, якій в майбутньому буде надано право на представництво в суді. Однак і тут залишається безліч запитань.

Все це комплексно можна назвати «судова влада», яка включає окремі підгалузі, якщо ми говоримо про інститут. Це я мав на увазі. Але 5 хвилин (стільки було відведено для доповіді кожному кандидату. — Прим. ред.) та можливість дати кілька відповідей на запитання — цього замало, щоб пояснити всі проблеми. 

За гарної організації ВРП може створювати, забезпечувати суддям відчуття захищеності, а не просто захищати. А з другого боку, при тих повноваженнях, якими наділена зараз Рада, виникає небезпека, що фізично її склад не зможе в повному обсязі використати надані йому механізми для розв’язання тих чи інших завдань. І є дуже велика небезпека, що цим потім скористаються прості клерки і політики, які через певні механізми можуть впливати, крім іншого, на судову систему.

Сьогодні у ВРП надмірні повноваження, але вона колись поділиться ними. Судова влада має бути не тільки незалежною, а й самостійною. Самостійність — це здатність самовідтворюватися, це різні речі.

«Є безліч можливостей спростити і зробити більш ефективною роботу ВРП»

— Якщо ви пройдете до ВРП, як будете реалізовувати все задумане?

— Треба завершити з Верховним Судом і зупинитися. А далі почати реформу не з апеляції, а зі змін основи. Треба зміцнювати основу — суди першої інстанції.

Як би ми (судді вищих інстанцій. — Прим. ред.) не скаржились, що маємо багато справ, але у нас хоч умови більш-менш нормальні. Сьогодні в деяких районних судах судді під мантію кожуха одягають, бо не можуть працювати, так холодно. Не кажучи вже про людей, які приходять до суду. Якщо ми не зміцнимо основи — не буде порядку. Це перше…

— Ви сказали про фінансові проблеми першої ланки і кадрові питання. Яким чином ВРП має їх розв’язувати?

— Сьогодні відповідно до чинного закону саме у ВРП зосереджені фінансові та кадрові питання, Рада зараз опікується навчанням суддів або навіть юристів.

Якби я туди потрапив, своїм першочерговим завданням бачив би утворення ВС. І порушення питання про те, щоб трохи поділитися повноваженнями.

— Якими і з ким?

— Все-таки має бути повернуто деякі повноваження Раді суддів.

— Наприклад?

— Зокрема, формування бюджетних запитів та інше. Не виключаю, що доцільно було б якщо не повернути деякі повноваження Вищій кваліфікаційній комісії суддів, то хоча б в округах створити дисциплінарні колегії або палати, які розглядали б дрібні справи на місцях.

У нас був такий досвід: існували дисциплінарні колегії, дисциплінарні палати, потім були кваліфікаційно-дисциплінарні комісії. Яка буде назва — не має значення. Головне — суть.

Людині, вибачте, нахамили в суді. Вона має право оскаржити таку поведінку. Може, суддя спересердя, перевтомлений, тому неправильно зробив. Обов’язково його тягнути до Києва, тримати в напруженні три, а то й більше років, щоб сказати: «Який ти нехороший?!» А може, достатньо, аби на місцях такі дрібні справи вирішували дисциплінарні колегії?

Є безліч можливостей спростити і зробити більш ефективною роботу саме верхівки — ВРП. Адже вона займається серйозними питаннями: дає згоду на взяття суддів під варту. Сьогодні побили суддю (правоохоронці оділи кайданки на суддю Солом’янського районного суду м.Києва Вікторію Кицюк нібито через порушення нею правил дорожнього руху. — Прим. ред.). Навіть якщо вона щось порушила, та це ж суддя, вона недоторканна!

«Немає нічого простішого, як сказати правду і пояснити свою позицію»

— До речі, ВРП, крім іншого, має займатися захистом суддів. Якою ви бачите реалізацію цих повноважень?

— Якщо над суддею висить загроза притягнення до відповідальності за 50 правопорушень, то має бути відповідний механізм захисту.

Перш за все захист тут — це поведінка самого судді й дотримання ним закону. Але якщо підемо на повідку в суспільної вимоги про безумовне і термінове покарання суддів за будь-яких умов, то перетворимо ситуацію на таку, коли кожний дільничний інспектор буде притягувати суддю до відповідальності.

— Як на практиці Рада може захищати суддів, окрім того, що не давати згоди на затримання, коли для цього немає законних підстав?

— Своїми рішеннями, висновками, відкритістю. Обґрунтованими коментарями, чому вона не дає згоди на затримання. Треба у відмові не просто зазначати, що не знайдено підстав, а відкрито говорити. Немає нічого простішого, як сказати правду і пояснити свою позицію.

Крім того, ВРП наділяється функцією надавати консультативний висновок щодо законопроектів, які стосуються судової системи. І такий висновок є обов’язковим до розгляду.

Це дуже важливо. Суди позбавлені функції законодавчої ініціативи, і це правильно. Законотворення — політичний процес, і нам там робити нічого. Але спілкуватися із законодавцем потрібно. І в нас був такий досвід. Інколи законотворці не можуть зрозуміти позицію в теорії, й їм треба на пальцях показувати, що це має бути саме так.

Сьогодні немає таких контактів. І тому приймаються закони, в яких відверті ляпи. Наприклад: закінчення повноважень судді тягне за собою припинення з ним трудових відносин у суді, де він перебуває. Та не перебуває він у суді в трудових відносинах. Він перебуває в службових відносинах з державою, а в суді його робоче місце, де оформляється наказ.


 
 
Список справ, призначених до розгляду
Список автоматичного розподілу справ
Судовий збір
Інформація щодо стадій рощгляду судових справ
Контакти
Довідкова інформація для громадян

Судова влада України
Електроний суд
Реєстр судових рішень
ВАСУ в мережі Facebook


©2015 Вищий адміністративний суд України
лист вебмайстру