Вищий адміністративний суд України
Про ВАСУ
Пленум ВАСУ
Cудова практика
НКР при ВАСУ
Система адміністративних судів
Суддівське самоврядування
Законодавство
Міжнародно-правове співробітництво
Відомості з декларацій
ІНФОРМАЦІЯ щодо реалізації Закону України "Про очищення влади"
Видавнича діяльність
Вакансії
Інформація про державний бюджет
Запобігання і протидія корупції
База правових позицій

До уваги громадян!

У зв’язку з численними зверненнями громадян щодо порядку роботи Вищого адміністративного суду України з урахуванням призначення суддів нового Верховного Суду, повідомляємо

Щодо правильного застосування положень частини четвертої ст. 4 Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»

 

У судовій практиці виникають складнощі у визначенні поняття «пенсіонер за віком», вжитого в частині четвертій статті 4 Закону України № 2464-VI«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», а саме, чи означає, це поняття в обов’язковому порядку досягнення особою віку, встановленого статтею 26 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (системне тлумачення), або лише факт отримання особою такого виду пенсії як пенсії за віком (буквальне тлумачення).
 
Експертний висновок
 
 
Узагальнення висновків членів НКР при ВАСУ
щодо правильного застосування положень частини четвертої статті 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»
 
З виникненням у судовій практиці питання стосовно тлумачення поняття «пенсіонер за віком» у розумінні частини четвертої статті 4 Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування) членам Науково-консультативної ради при Вищому адміністративному суді України 11 грудня 2013 року було надіслано лист № 179/0/49-13 з проханням надати науковий висновок та висловити свої правові позиції з цього питання.
 
Свої правові позиції з викладеного у листі питання, висловили заступник Голови Науково-консультативної ради при Вищому адміністративному суді України Цуркан М.І., члени Науково-консультативної ради при Вищому адміністративному суді УкраїниМонаєнко А.О., Прудивус О.В., Савченко Л.А., Усенко Є.А. Також надійшов лист від завідувача кафедри трудового права і права соціального забезпечення Національного юридичного університету «Одеська юридична академія», доктора юридичних наук, професора Чанишевої Г.І.
 
Проаналізувавши отримані висновки, вбачається, що Монаєнко А.О., Прудивус О.В, Савченко Л.А. та Чанишева Г.І., вважають, що поняття «пенсіонер за віком», ужите в частині четвертій статті 4 Закону про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування поширюється на осіб, які отримують пенсію за віком на пільгових умовах (зі зниженням пенсійного віку), тобто, до досягнення ними віку, встановленого статтею 26 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (далі – Закон про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування). Ця особа сплачує єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування виключно на добровільних засадах. В інших випадках, а саме досягнення особою пенсійного віку, якій призначено пенсію за вислугу років згідно Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі – Закон про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб) або інший вид пенсії, ніж пенсія за віком,не впливає на виникнення у неї права на звільнення від сплати єдиного внеску, бо така особа отримує інший вид пенсії, а не пенсію за віком, передбачену Законом про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
 
Окремої думки притримується заступник Голови Науково-консультативної ради при Вищому адміністративному суді України Цуркан М.І. правові норми частини четвертої статті 4 Закону про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування поширюються як на осіб які отримують пенсію за віком на пільгових умовах (зі зниженням пенсійного віку), тобто, до досягнення ними віку, встановленого статтею 26 Закону про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування так і на осіб,  які отримують пенсію за вислугу років, відповідно до Закону про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, а також на осіб, які отримують інший вид пенсії, ніж пенсія за віком, наприклад у зв’язку з втратою годувальника, але досягли віку, встановленого статтею 26 Закону про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
 
Член НКР при ВАСУ Усенко Є.А. також вважає, що оскільки в нормі частини четвертої статті 4 Закону про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування вжиті словосполучення «пенсійний вік» без зазначення, який саме (загальний чи пільговий), та «отримують відповідно до закону пенсію» без зазначення, якого саме виду пенсії, положення цієї норми слід застосовувати з поширенням її на осіб, які обрали спрощену систему оподаткування і яким: а) призначена пенсія по інвалідності; б) призначена пенсія за віком, незалежно на яких умовах (на загальних чи на пільгових) (тобто і при досягненні пільгового пенсійного віку); в) призначений інший вид пенсії (крім пенсії по інвалідності) і вони досягли загального пенсійного віку.
 
 
Окремі висновки членів НКР при ВАСУ
 
 
 
 
 

 


 
 
Список справ, призначених до розгляду
Список автоматичного розподілу справ
Судовий збір
Інформація щодо стадій рощгляду судових справ
Надіслати повідомлення ВАСУ
Контакти
Довідкова інформація для громадян

Судова влада України
Електроний суд
Реєстр судових рішень
ВАСУ в мережі Facebook


©2015 Вищий адміністративний суд України
лист вебмайстру