Вищий адміністративний суд України
Про ВАСУ
Пленум ВАСУ
Cудова практика
НКР при ВАСУ
Система адміністративних судів
Суддівське самоврядування
Законодавство
Міжнародно-правове співробітництво
Відомості з декларацій
ІНФОРМАЦІЯ щодо реалізації Закону України "Про очищення влади"
Видавнича діяльність
Вакансії
Інформація про державний бюджет
Запобігання і протидія корупції
База правових позицій

Апарати вищих спеціалізованих судів повинні бути збережені, - заступник Голови ВАСУ Михайло Смокович

Якщо спочатку буде сформовано лише суддівський корпус Верховного Суду, а згодом вирішуватиметься питання з апаратами, то здійснювати судочинство Верховний Суд зможе, у кращому разі, місяців через три-чотири

Огляд ЗМІ. Не відновивши довіру до суду, ми втратимо державу - суддя у відставці Михайло Цуркан

ЮРЛІГА поспілкувалась із кандидатом у члени Вищої ради правосуддя

Пленум ВАСУ ухвалив ряд постанов, зокрема, про внесення змін до КАСУ щодо свободи мирних зібрань

Постанову «Про внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України щодо свободи мирних зібрань», яку направлено до Ради з питань судової реформи

Інформаційний бюлетень щодо тримання мігрантів під вартою

Переклад на українську здійснено Представництвом Міжнародної організації з міграції в Україні на запит Вищого адміністративного суду України

Експерти з питань люстрації з Польщі та Чехії поділилися досвідом проведення перевірки осіб, які займають публічні посади

 

Голова Вищого адміністративного суду України Олександр Нечитайло зустрівся із експертами з питань люстрації Радославом Петерманом (Польща) та Павелом Жачеком (Чехія).

Вищий адміністративний суд на зустрічі представляли також заступник Голови суду, секретар Пленуму ВАСУ Михайло Смокович, секретар другої судової палати Олексій Муравйов, суддя, член Ради суддів адмінсудів Валентина Ємельянова, в.о. керівника апарату Роман Кайдашев,  начальник правового управління Вадим Демченко, начальник відділу міжнародно-правового співробітництва Світлана Пилипець. Участь у зустрічі взяли також заступник керівника Проекту USAID «Справедливе правосуддя» Наталія Петрова та радник з правових питань Проекту USAID «Справедливе правосуддя» Анна Сухова.

Іноземні гості ознайомили  представників ВАСУ з польським та чеським досвідом проведення люстрації осіб, які займають публічні посади, а також висловили своє бачення щодо проведення цієї процедури в Україні. Як зазначили експерти, в  перехідні періоди після розвалу комуністичного режиму у Польщі та Чехії було проведено «історичну люстрацію» - перевірялася у першу чергу таємна співпраця високопосадовців та чиновників зі службою державної безпеки у 1944-90 роках.

Зокрема, Радослав Петерман розповів представникам ВАСУ про люстраційну модель, запроваджену у Польщі. За його словами, у польському законодавстві, що регулює процедуру перевірки державних службовців (лютраційні закони 1997 і 2007 років), визначено форму люстраційної декларації, передбачено створення органу, який займався перевіркою поданої інформації (Бюро речника державних інтересів), а також закріплено покарання за надання неправдивої інформації, так званої «люстраційної брехні». Відповідно до люстраційного закону 2007 року при Інституті національної пам’яті Польщі створено Люстраційне бюро (замість Бюро речника державних інтересів, яке було ліквідовано), основним завданням якого є перевірка достовірності люстраційних декларацій. Крім того, розширено перелік осіб, які підлягають перевірці, серед яких президент країни, члени уряду та парламенту, державні чиновники нижчих рівнів, керівники міст та воєводств, судді, прокурори, юристи, керівники вищих освітніх закладів та ЗМІ. 

На прохання представників ВАСУ Радослав Петерман детально розповів про зміст люстраційної декларації, а також пояснив, якими можуть бути наслідки для особи за надання недостовірної інформації (зокрема, позбавлення права виконувати державні функції від 3 до 10 років).

Радослав Петерман також повідомив, що у Польщі не було ухвалено спеціального люстраційного закону щодо суддів, як це планується зробити в Україні. Для досягнення незалежності суддів створено Національну раду судочинства, яка розробила порядок спеціальної перевірки дій суддів.

У свою чергу Павел Жачек розповів, що у Чехії було проведено тільки «історичну люстрацію», тобто здійснено перевірку осіб, які займають керівні публічні посади або претендують на їх зайняття, щодо їхньої співпраці зі спецслужбами у 1988-1990 роках. За його словами, «люстрація» - це політичний термін, оскільки в чеському законодавстві відсутнє визначення цього поняття. У Чехії ця процедура регулюється законами 1991 (т.зв. «великий люстраційний закон») та 1992 років. Павел Жачек також зазначив, що повинна бути створена ефективна люстраційна система, яка б не зруйнувала державний апарат.

Голова ВАСУ Олександр Нечитайло зазначив, що досвід таких країн як Польща та Чехія щодо проведення люстрації державних службовців та суддів є надзвичайно корисним в сучасних українських реаліях. Інтерес становлять завдання люстрації, підходи та механізми проведення перевірок чиновників та суддів, а також допущені помилки.

Водночас головною відмінністю люстрації в Україні від цього процесу у країнах постсоціалістичного табору є те, що люстрація спрямована не проти осіб, що причетні до злочинного комуністичного режиму та спецслужб, тобто має неполітичний характер. Під «люстрацією» українське суспільство розуміє перш за все очищення від корупції.

На завершення зустрічі Олександр Нечитайло подякував експертам та представникам Проекту USAID «Справедливе правосуддя» за проведення зустрічі, а також за запрошення представників ВАСУ взяти участь у круглому столі «Люстрація: міжнародний досвід та перспективи в Україні».

 


 
 
Список справ, призначених до розгляду
Список автоматичного розподілу справ
Судовий збір
Інформація щодо стадій рощгляду судових справ
Контакти
Довідкова інформація для громадян

Судова влада України
Електроний суд
Реєстр судових рішень
ВАСУ в мережі Facebook


©2015 Вищий адміністративний суд України
лист вебмайстру