Вищий адміністративний суд України
Про ВАСУ
Пленум ВАСУ
Cудова практика
НКР при ВАСУ
Система адміністративних судів
Суддівське самоврядування
Законодавство
Міжнародно-правове співробітництво
Відомості з декларацій
ІНФОРМАЦІЯ щодо реалізації Закону України "Про очищення влади"
Видавнича діяльність
Вакансії
Інформація про державний бюджет
Запобігання і протидія корупції
База правових позицій

Учасники V Міжнародного судово-правового форуму обговорили головні здобутки судової реформи

19 червня 2017, 15:51

14-15 червня в Києві відбувся V Міжнародний судово-правовий форум.

Метою заходу було обговорення актуальних питань, проведення фахових дискусій та обмін думками між представниками професійної юридичної сфери: суддями, адвокатами, прокурорами, представниками юридичного бізнесу, органами влади, вченими, вітчизняними і міжнародними експертами-правниками.

На відкритті форуму з вітальними словами до учасників, звернулися  Голова Вищої ради правосуддя Ігор Бенедисюк, Голова Вищої кваліфікаційної комісії суддів України Сергій Козьяков, шеф-редактор газети «Юридическая практика» Рустам Колесник. Також  зі вступною промовою виступив Заступник Глави Адміністрації Президента України, координатор Ради з питань судової реформи Олексій Філатов.

Від Вищого адміністративного суду України участь у форумі взяли заступник Голови ВАСУ Михайло Смокович, секретар другої судової палати Ігор Олендер, суддя Світлана Головчук.  

З доповідями у паралельних секціях на теми «Податкові спори та спори з митницею», «Трудові спори та публічна служба» виступили судді ВАСУ Ігор Олендер та Світлана Головчук.

 

 Суддя ВАСУ Ігор Олендер детально висвітлив тему «Особливості доказування у спорах з ДФС». Він, зокрема, наголосив, що адміністративний суд повинен активно підтримувати перебіг провадження, досліджувати фактичні обставини справи в найбільш повному обсязі. Для цього суд повинен сприяти активності учасників провадження у дослідженні фактичних обставин справи та їх з’ясуванні.

«Суд під час розгляду справи не повинен бути стороннім спостерігачем. Закон зобов’язує суд створювати необхідні умови для всебічного, повного й об’єктивного дослідження справи, а також контролювати дії сторін, активно досліджувати представлені докази і виключати з розгляду ті з них, які є неприпустимими, залучати нові, забезпечувати неухильне додержання учасниками судового процесу всіх правил судочинства, встановлених законом», - сказав суддя.

Ігор Олендер звернув увагу, що адміністративний суд повинен вживати заходів для повного встановлення обставин справи, щоб ухвалити справедливе й об’єктивне рішення.

Наголосив, що судам потрібно дотримуватись відповідного балансу, виходячи з того, що завданням адміністративного судочинства є захист прав та інтересів фізичних та юридичних осіб від неправомірних дій чи рішень суб’єктів владних повноважень, а також дотримуватись принципу змагальності, враховуючи ч. 2 ст. 71 КАС України, яка встановлює, що саме контролюючий орган повинен довести правомірність свого рішення, не перекладати обов’язок доказування на суб’єкт господарювання, який є позивачем у справі.

Поряд з цим, відповідно до принципу змагальності суб’єкт господарювання має спростувати доводи суб’єкта владних повноважень, якщо заперечує їх обґрунтованість. 

 

 

Темі «Скасування рішень про звільнення та відсторонення суддів у судовому порядку. Практика ВАСУ» присвятила свою доповідь суддя ВАСУ Світлана Головчук.

У доповіді суддя проаналізувала причини, за яких скасовуються рішення ВККС України та ВРП при розгляді спорів, які ВАСУ розглядає по першій інстанції.

Зокрема, визначальним у розв’язанні  спору про звільнення суддів за порушення Присяги є встановлення обставин щодо наявності чи відсутності в діях позивача ознак порушення Присяги. При цьому орган, що  розглядає питання стосовно дисциплінарної відповідальності судді не наділений повноваженням оцінювати законність судового рішення та обставин в судовій справі.

 Така позиція відповідає міжнародним стандартам, практиці ЄСПЛ та принципу верховенства права. Процедура притягнення судді до дисциплінарної відповідальності повинна стосуватися підтверджених випадків порушення правил професійної поведінки, які є значними, неприпустимими, та ганьблять репутацію суддівства. Судді не можуть бути звільнені за судове рішення, крім випадків грубої недбалості та умисного порушення закону. Обов’язок доказування таких обставин за нормами КАС України покладений на орган, що застосовує стягнення або відстороняє від посади.

Яскравим прикладом є рішення ЄСПЛ по справі «Волков проти України», у якому суд встановив порушення державою Україна при розгляді таких спорів, що мали фундаментальний та системний характер, що стало підставою для змін в законодавстві. В цьому рішенні ЄСПЛ зазначив, що звільнення судді з порушенням встановлених Конвенцією принципів може розглядатись як загроза незалежності судової системи в цілому.

Світлана Головчук  звернула увагу на те, що  не зважаючи на існуючі у чинному законодавстві 25 підстав дисциплінарної відповідальності судді, ВРП застосовувала крайній захід – звільнення з посади. При цьому не враховувалась особа судді, ступінь провини, наслідки від таких дій та інші обставини, що мали істотне значення.

 Крім того, у доповіді зазначила, що у зв’язку з реорганізацією Вищого адміністративного суду України та Верховного суду України, розгляд цих справ є досить болючим, оскільки частина суддів бере участь у конкурсі на заняття посад у Верховному Суді та саме ВРП та ВККС, які є відповідачами по справах щодо звільнення суддів, є органами, які здійснюють функцію формування суддівського корпусу і від рішень яких залежить професійна доля судді конкурсанта.

У відповідь на запитання суддя пояснила, що «Верховний суд України не підтримав позицію ВАСУ у цих справах, у тому числі щодо застосування строків притягнення до відповідальності».  

Заступник  Голови ВАСУ Михайло Смокович виступив із доповіддю «Приклад для наслідування: чи варто поширювати сферу дії механізму зразкової справи тільки на адміністративний процес?».

Під час виступу, заступник Голови ВАСУ зазначив, що для ефективної реалізації права на справедливий суд в Україні необхідні як інституційні зміни, так і зміни процесуального законодавства,  а також вдосконалення судового процесу й наближення його до європейських стандартів правосуддя.

Необхідним кроком у цьому напрямі може стати запровадження в Україні інституту зразкової (типової) справи, про що йдеться в проекті Закону України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» (реєстр № 6232 від 23.03.2017), який поданий Президентом України до Верховної Ради України у якості невідкладного.

Прийняття цього законопроекту  сприятиме подоланню процесуальних проблем, які перешкоджають ефективному судовому захисту в Україні.

Михайло Смокович також висловив думку про те, що впровадження правового інституту «зразкового провадження»  як в адміністративному судовому процесі, так і в інших юрисдикціях, сприятиме забезпеченню єдності практики правозастосування, зменшенню навантаження на суддів та швидкому розгляду великої кількості однотипних справ». 

Протягом двох днів учасники форуму змогли обговорити головні здобутки судової реформи і подальші кроки у цьому напрямі, проаналізувати тенденції актуальних практик (податкових, трудових, банківських спорів та спорів із митницею, кримінальної відповідальності, захисту права власності та банкрутства), ознайомитися з міжнародним досвідом функціонування інституту конституційної скарги, а також у рамках панельних дискусій відшукати відповіді на концептуальні питання: «Чи виправдалися очікування бізнесу від судової реформи?» і «У чому полягає нова філософія судової комунікації?». 

Захід організовано газетою «Юридическая практика» спільно з Вищою радою правосуддя, Вищою кваліфікаційною комісією суддів України та Координатором проектів ОБСЄ в Україні.


Фото: газета «Юридическая практика» 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фото: газета «Юридическая практика» 


 
 
Список справ, призначених до розгляду
Список автоматичного розподілу справ
Судовий збір
Інформація щодо стадій рощгляду судових справ
Надіслати повідомлення
Контакти
Довідкова інформація для громадян

Судова влада України
Електроний суд
Реєстр судових рішень
ВАСУ в мережі Facebook


©2015 Вищий адміністративний суд України
лист вебмайстру