Вищий адміністративний суд України
Про ВАСУ
Пленум ВАСУ
Cудова практика
НКР при ВАСУ
Система адміністративних судів
Суддівське самоврядування
Законодавство
Міжнародно-правове співробітництво
Відомості з декларацій
ІНФОРМАЦІЯ щодо реалізації Закону України "Про очищення влади"
Видавнича діяльність
Вакансії
Інформація про державний бюджет
Запобігання і протидія корупції
База правових позицій

До уваги громадян!

У зв’язку з численними зверненнями громадян щодо порядку роботи Вищого адміністративного суду України з урахуванням призначення суддів нового Верховного Суду, повідомляємо

У ВАСУ обговорили питання законодавчого розширення повноважень Омбудсмена щодо судового захисту порушених прав громадян

12 квітня 2017, 14:18

Працівники апарату Вищого адміністративного суду України зустрілися із експертами проекту Twinning «Впровадження кращого європейського досвіду з метою посилення інституційного потенціалу Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини для захисту прав і свобод людини», який впроваджується литовсько-австрійським консорціумом. Захід відбувся 10 квітня 2017 року з ініціативи Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України  з прав людини.

З боку Вищого адміністративного суду України у зустрічі взяли участь радник ВАСУ, суддя ВАСУ у відставці Михайло Цуркан, начальник відділу міжнародно-правового співробітництва Світлана Пилипець, начальник правового управління Вадим Демченко,  начальник відділу узагальнення судової практики Володимир Котвицький, головний консультант відділу вивчення судової практики управління вивчення судової практики та судової статистики Євген Геоня, науковий консультант відділу узагальнення судової практики Володимир Перепелюк, головний спеціаліст відділу міжнародно-правового співробітництва Дарина Мудрак.

Делегацію експертів проекту Twinning представляли Директор Інституту права Литовської Республіки Юргіта Паужайте-Кулвінскене, начальник відділу правових досліджень та інформації Верховного адміністративного суду Литовської Республіки Аудроне Гедмінтайте, старший науковий співробітник Інституту права Литовської Республіки Сальвія Кавальне та постійний радник Проекту Twinning Аушра Раулічкіте (Литва).

Як повідомила Аудроне Гедмінтайте, загальною метою Проекту є забезпечення ефективного попередження і реагування на порушення прав людини шляхом посилення інституційного потенціалу інституції Омбудсмена як дієвого механізму парламентського контролю за дотриманням прав і свобод людини на національному рівні, з урахуванням кращих європейських практик.

Експерти Проекту попросили співробітників ВАСУ відповісти за низку запитань стосовно законодавчої урегульованості участі Омбудсмена у судових спорах, можливості і порядку оскарження ним законності нормативно-правових актів, а також щодо судової практики адміністративних судів України у цій сфері.

Радник ВАСУ Михайло Цуркан розповів, що статтею 60 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що з метою захисту прав і свобод людини і громадянина Уповноважений Верховної Ради України з прав людини може особисто або через свого представника звертатися до адміністративного суду з адміністративним позовом, брати участь у розгляді справ за його адміністративним позовом, а також на будь-якій стадії розгляду вступати у справу, провадження в якій відкрито за адміністративними позовами інших осіб, подавати апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення Верховним Судом України, про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами. Такі випадки є, але поки що Омбудсмен не повною мірою використовує цей інструмент, звернув увагу Михайло Цуркан.

Він зазначив, що у 2014 році повноваження Омбудсмена щодо його представництва у суді були розширені, і адміністративні суди підтримували такі законодавчі зміни, оскільки функції прокуратури з питань судового захисту громадян у судах законодавчо обмежились, а потреба у такому захисті не зменшилася. Утім, ці повноваження Омбудсмен використовує не надто активно, можливо тому, що має наразі велике навантаження щодо вирішення інших питань (захист прав внутрішньо переміщених осіб, виплата пенсій, соціальний захист тощо). У той же час, Уповноважений ВРУ з прав людини здебільшого виступає представником в судах в інтересах конкретних осіб і фактично не використовує свої можливості стосовно оскарження законності нормативних актів, що сприяло б вирішенню системних проблем.

На думку експертів, Омбудсмен може активніше використовувати свої повноваження щодо оскарження законності нормативних актів для захисту широкого кола громадян.

За даними ВАСУ, у 2016 році Уповноваженим був поданий лише один позов до Окружного адміністративного суду міста Києва про визнання незаконними та нечинними окремих положень постанов Кабінету Міністрів України № 615 від 12.08.2015, № 788 від 30.09.2015 та № 167 від 14.03.2016 (стосувалися здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам).  

У той же час працівники ВАСУ зазначили, що мають позитивний досвід співпраці з офісом Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. Так, начальник відділу міжнародно-правового співробітництва Світлана Пилипець поінформувала литовських колег, що у 2015 році в рамках проекту Ради Європи «Впровадження європейських стандартів в українському медійному середовищі» спільно з Уповноваженим для суддів адміністративних судів було проведено низку тренінгів для суддів адміністративних судів на тему «Доступ до публічної інформації: законодавство та практика». Результатом реалізації цього проекту стала розробка постанови Пленуму ВАСУ «Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації» (прийнята 29 вересня 2016 року).

Наприкінці зустрічі експерти проекту Twinning висловили задоволення тими спільними зусиллями адміністративних судів та офісу Омбудсмена, які спрямовані на захист прав і свобод людини.

 


 
 
Список справ, призначених до розгляду
Список автоматичного розподілу справ
Судовий збір
Інформація щодо стадій рощгляду судових справ
Надіслати повідомлення ВАСУ
Контакти
Довідкова інформація для громадян

Судова влада України
Електроний суд
Реєстр судових рішень
ВАСУ в мережі Facebook


©2015 Вищий адміністративний суд України
лист вебмайстру